Poposiri sporadice
Circulă frecvent dictonul „Românul s‑a născut poet“. Poate că unii s‑au născut și‑au rămas poeți, însă nu toți. Ar fi prea mare înghesuială în poezie. Unii devin poeți pe parcurs. Avem în față un exemplu clar al unei persoane care într‑o viață întreagă a profesat dreptul, fiind un reputat jurist‑criminalist, și doar la o vârstă înaintată a trecut la poezia îndrăgită din trecut. Este vorba de profesorul universitar dr. Ion Vasile Mircea, care a publicat până în prezent patru volume de poezie, după cum urmează: Imagini vii (2011, 123 p.); Lumini și umbre (2012, 176 p.); Momente din lupta vieții (2012, 207 p.); Adevărul acoperit (2013, 192 p.), în total aproape șapte sute de pagini, cu o tematică foarte variată.
Cel de al cincilea volum, cu titlu subtil, Poposiri sporadice, însumează 200 de pagini de poezii cu o vastă tematică. În cele ce urmează ne vom opri succint asupra unor dintre ele.
În întreaga sa viață, de copil prin Maramureșul istoric, Nuțu Mircea – așa îl dezmierdăm noi prietenii –, precum și în întreaga lui carieră s‑a dovedit un adevărat patriot, fapt remarcat și în multiplele sale poezii. Astfel, în poezia Calvar perpetuu avem a face cu o întreagă istorie despre suferințele și chinurile suportate de poporul român în decursul vremii din cauza năvălitorilor, ahtiați după averi din truda altora: „Hoinarii din lumea largă/ Ar fi bine să‑nțeleagă/ Că Mihai, Mircea și Ștefan,/ Horia, Cloșca și Crișan/ Au lăsat în urma lor/ Un veșnic și stabil popor“. După cum este bine știut, poporul român s‑a călit în luptele seculare în războaiele de apărare. Însă ceea ce au știut să apere strămoșii noștri prin luptă și prin trudă unii din zilele noastre risipesc sau dau de pomană pentru îmbogățirea altora. Autorul critică indiferența, lipsa opiniei publice care conduc nu numai la perpetuarea răului, ci și la dezvoltarea lui. A se vedea, în acest sens Răul înlăturat prin rău: „În liniște retras deoparte,/ Privești răul cum tot crește/ Și zici în sine: «Lasʼ să crească,/ Pe mine nu mă privește»“. Autorul de față a preluat o maximă din Biblie, dându‑i o altă formă în poezie, și anume: „– Dar cine este fără piatră,/ Ca s‑arunce prima piatră?“.
Ca orice om în vârstă, nu poate să nu simtă nostalgia după anii frumoși ai tinereții, cu toate greutățile din acea perioadă. Totul se schimbă și rămâne doar o amintire. Chiar și obiectele se transformă și își schimbă rolul și funcțiile. Bunăoară, un ulcior de lut folosit în gospodărie pentru păstrarea apei sau la căratul apei în câmp la lucru devine, cu timpul, dacă s‑a mai păstrat, obiect de artă în muzeu.
Cei plecați din sat și care se mai întorc după un anumit timp regăsesc totul schimbat, inclusiv obiectele sunt schimbate, îmbătrânite: „Ajuns sleit de puteri,/ Prin lume purtat de soartă,/ Vin la tine, casă veche,/ Să‑ți mai bat în poartă“. Poarta este aplecată, curtea plină de bălării. „Niciun câine nu mai latră“. Într‑un Pastel, satul este îmbătrânit, porțile încuiate, bisericuța părăsită. Iar în Satul pustiit, ca în majoritatea satelor din Ardeal, întâlnești doar oameni bătrâni, care „N‑au putere de umblat“. Lucian Blaga spunea că „veșnicia s‑a născut la sat“, dar dacă nu mai rămâne nimeni la țară înseamnă că și veșnicia românului, adică a poporului român, s‑a încheiat. Orice gâză, fie ea cât de mică și fără importanță, se gândește la perpetuarea speciei, își depune ouăle, deși este conștientă că nu va avea posibilitatea să‑și vadă urmașii. Românii pleacă cu tot ce au mai bun și nu se mai gândesc ce va rămâne în urma lor, acolo unde au văzut pentru prima dată lumina zilei. Și, totuși, ce fac în acest sens conducătorii noștri, aleșii noștri? Autorul, jurist de profesie, a înțeles perfect ce se petrece la noi zi de zi: „După oricare votare,/ Aleșii‑n luptă se aruncă/ Pe acei ce‑s buni de muncă/ Îi trimit peste hotare.// Îmbogățiții la‑ntâmplare,/ Prin furt din averea țării// Ne duc pe calea pierzării/ Prin vânzări peste hotare“. Așa cum este bine știut, țara noastră este vândură, și încă foarte ieftin de către cozile de topor și de către trădători (cf. Lupta aleșilor). Lupta este continuată și în Dușmanii permanenți, unde „Ca orice haită hămesită,/ Așteaptă neîntrerupt la pândă,/ Ca mișelește să te vândă/ În clipa cea mai potrivită“. Așa se întâmplă mereu și nu se iau măsurile de rigoare.
Ce se întâmplă după alegeri în organele superioare ale statului? „Dup‑alegeri, la palat,/ Spuma țării se adună/ Pentru cel mai înalt sfat.// Luminații aleși ai legii,/ Profitând de vreme bună,/ Își votează privilegii“. Totul e clar în esență.
Aceasta este legea firii, fiecare ins vrea să ajungă mare și apoi și mai mare: „Peste tot unde‑i viață,/ E și dorința de putere/ Și la sluga cea umilă,/ Dorința putere cere“. Tot despre lege autorul afirmă: „Zică toți ce vor să zică,/ Legea, odată publicată,/ În știință‑i discutată,/ Dar fără vorbe aplică“. Autorul însuși dă un Avertisment: „Zeiță cu balanța‑n mână,/ După cutuma străbună,/ Fie vremea rea sau bună,/ Legea să‑ți fie stăpână“. Aceste versuri ar fi bine să fie bine știute și pune în aplicare de toți juriștii. Altfel, degeaba există legi, dacă ele nu sunt puse în practică, dacă ele sunt falsificate.
În Izgonitul se descrie soarta actuală a românului în țara sa: „Român sărman, fără speranță,/ De ciocoii aduși de vânt,/ Sunt silit în țara mea,/ Să‑mi las vatră și pământ“. Și astăzi românul pleacă din țara lui, alungat de hoți: „La muncă în lumea largă, (...) Unde‑i străin, al nimănui,/ Și plânge după vatra lui“ (p. 152). Acolo, printre străini, orice și oricât ar face, românului este considerat tot om de categoria a doua: „Ești slugă în țară străină/ Și ținut mereu sub talpă“ (p. 157). În soartă grea, aici în România se descrie viața de trudă a țăranului român petrecută la câmp la tot felul de munci, desigur, nu ușoare. În același timp, unii copii trăiesc din agoniseala părinților, cf. Trântorii: „Duși de copii prin vicleșug,/ Mulți părinți sunt prinși la jug.// Și toată agoniseala lor/ Copiii în liniște o sug“. Fiind vorba de copii, să ne aducem aminte câtă bucurie aduce în casă apariția unui copil, cât de mult se bucură părinții, bunicii, frații și surorile. Tot atât de mare, poate și mai mare, este durerea, întristarea, când copiii, devenind maturi, își părăsesc părinții, tocmai când aceștia, fiind neputincioși, ar avea mai mare nevoie de sprijinul lor. (Cf. Fericire și durere).
Autorul încearcă o descriere a filosofiei vieții: „De stai puțin și te gândești,/ Viața dată de natură/ Este o valoare pură,/ Dacă știi cum s‑o trăiești“ (p. 112). Tot o filozofie a vieții și a omului avem și în Meditație: „Cu sufletul scos la lumină,/ Omul n‑ar nutri întruna/ Invidia, ura, lăcomia/ Și n‑ar practica minciuna“ (p. 116).
În Metamorfoză, Ion Vasile Mircea realizează o reușită comparație între oamenii pălmași și potentați ca și în diferitele stări ale apei: nor, gheață, baltă.
În volumul de față, se întâlnesc adesea contraste chiar și în titlurile unor poezii, precum: Vis și realitate, Fericire și durere, Uitare și amintire, Dragoste și durere și altele. Sunt și titluri ca Evoluție și cu antonimul Involuție: „Cu busola noastră slută,/ Am prins sărăcie acută./ În loc ceva s‑agonisim,/ Vindem, furăm și tot vorbim“ (p. 149). Câte nu se întâmplă chiar și în viața unor cupluri, unde evoluția și involuția își aleg drumul lor!... Astfel că „în sentimente pătimași,/ De focul dragostei atrași,/ Dup‑un număr mic de ani,/ Îndrăgostiții ajung dușmani“. Deși la vârstă înaintată, autorul, în multe poezii, tratează și probleme de dragoste. De altfel, este cunoscut că omul adevărat toată viața lui iubește și tot atât de adevărat este că egoiștii se iubesc doar pe ei și urăsc tot ce se află în jurul lor.
Sunt frecvent citate și criticate racilele societății actuale, evenimente șocante care se petrec zilnic în toate zonele țării. Astfel, autorul consideră pe bună dreptate O pură nebunie renovarea castelelor în ruină, „urme ale vechii robii“ și apoi restituite unor falși moștenitori (p. 148). Nu este uitată nici flota românească, despre care se afirmă cu mult tâlc că „Nu s‑a scufundat în mare,/ Ci în mai multe buzunare“. (p. 164). Și despre cum se vinde averea țării probabil autorul are dreptate când afirmă că este un Blestem divin: „Poate de pronia cerească/ Țara noastră‑i blestemată/ S‑o vândă aleșii ei,/ Bucată cu bucată“. Și în continuare: „După vânzarea flotei țării,/ Ocrotiți de legea penală,/ Acum vând Roșia Montană/ Tot ca avere personală“ (p. 170).
Cu siguranță că există motive serioase că treburile merg din ce în ce mai rău în România. Avem convingerea că un răspuns prompt l‑a dat Gheorghe Dănilă în epigrama Istorică: „Și Țepeș mai dădea‑n boieri,/ Când lăcomeau, strângeau averi,/ Oricum, se mai făcea dreptate/ (Atunci n‑aveau... imunitate!)“.
Una dintre metehnele societății românești criticate de autor este sănătatea, când medicamentele sunt tot mai scumpe, iar poporul de rând apelează la ceaiuri, descântece, sărutul moaștelor: „Dar avem leacuri perene,/ Prund de ceaiuri de buruiene./ Descântecele babelor/ Și sărutul moaștelor“.
Cu siguranță, tot din cauza carențelor societății noastre, autorul acordă o doză de atenție blestemului. Sunt relevante în acest sens chiar și titlurile unor poezii precum: Blestem și replică sau Blestem: „La nunta ta un frumos dar,/ Să‑ți fugă de sub braț mireasa,/ Din fața sfântului altar“. În Blestem de soră, pentru unele treburi de familie, sora îi dorește unuia: „– Pentru toate ce‑ai făcut/ Și cum ca frate îmi vorbești,/ Să te ajute Dumnezeu/ Să nu îmbătrânești“ (p. 175), adică îl blestemă să moară de tânăr. Blestemul ghicitoarei conține dorința acesteia de îmbolnăvire a celui vizat: „Și‑n dorul lung de sănătate,/ Boala cuibărită‑n șale/ Să te curbeze de spate“. Înjurătura Du‑te dracului! este expusă cu mult tâlc poetic: „Duce‑te‑ai și te‑ai tot duce,/ Cu cel ce fuge de cruce!/ Să nu‑ți știe nimeni de nume,/ Cât timp va fi lumea lume!“ (p. 70). Un alt Blestem, la fel de dureros, este: „Și tu să n‑ai în lume un rost,/ Să nu prinzi lucru cu tocmeală./ Să cânți prin păduri popește,/ Crezându‑te în catedrală!“ (p. 165).
Aruncând o privire în lumea politică, autorul sesizează negocierile periculoase după alegeri dintre politicienii nesiguri de putere cu târfele politice care trec ușor dintr‑o barcă în alta, așteptând: „Clipa bună să o prindă,/ Cu preț rentabil să te vândă“. În concluzie: „Ieri cu altul, azi cu tine,/ Târfa tot târfă rămâne!“ (p. 143).
Un număr însemnat de poezii este dedicat anotimpurilor, toate aflându‑se în atenția autorului.
Odată cu primăvara își fac ieșirea la plimbare pensionarii, care pun la punct treburile țării, precum și pe politicieni: „Pe unii‑i pun direct pe rug,/ Pe alții‑n vervă îi aprobă,/ Când află‑n cale câte o barcă,/ Pentru lung popas de vorbă“ (p. 147). Vestea de primăvară este anunțată de: „Florile de prin livezi/ Încă din zori așteaptă treze/ În vizite albinele să le binecuvânteze“. Tot la început de primăvară: „Primăvara de pe dealuri/ A coborât și în livadă,/ Abia ici‑colo, pe sub garduri,/ Mai vezi pâlcuri de zăpadă“. În Vânt de primăvară, autorul prezintă doi tineri îndrăgostiți, el și ea, cărora „li se arată/ Fericirea de o clipă,/ Fără voie le vibrează/ A inimii aripă“. În aceeași perioadă de primăvară, se observă Tandrețea în pomi: „O domnișoară vrăbiuță/ Tot sare din cracă‑n cracă,/ Ca‑ndrăgostitului aprins/ Și mai mult să‑i placă“ (p. 64).
După prima vară, apare cea de a doua vară, adică adevărata vară, când plantele se schimbă, se coc, se transformă, la fel și unele păsări. Astfel, în Zori de vară: „Pornit, se pare, de cu noapte,/ În zbor razant, un pitpalac/ Numără‑n holdele coapte/ Florile roșii de mac“. Trecerea de la primăvară la anotimpul vară este descrisă cu multă naturalețe. În prag de vară, când „Și‑au schimbat iile albe/ Cireșii falnici din livadă./ Cu bluze roșii de cireșe,/ Ies în șiruri în paradă“. Cât de nostime sunt comparațiile florilor albe de cireș cu iile fetelor și nevestelor, la fel și a cireșelor cu bluzele roșii. În acest anotimp este binevenită o plimbare de vară: „Ne‑am așezat într‑o poiană,/ Verde și scăldată‑n floare,/ Înconjurată de pădure,/ Cu multe păsări cântătoare“.
După vară apare Toamna timpurie (gazel): „Toamnă, și acum te‑ntreci/ Prea devreme cu ploi reci./ Și nu uiți s‑aduci cu tine/ În multe piepturi tuse seci“. Tot în aceeași perioadă, la Început de toamnă: „După legi de ele știute,/ Berzele, cu mic, cu mare,/ Cu bagajele făcute/ Sunt gata de plecare“. Toamna este uneori îndelungată, iar în poeziile lui Ion Vasile Mircea, se întâlnește destul de des. Iată Vești de toamnă: Câte‑o pală răcoroasă,/ Coborâtă de la munte,/ Vestind zilele de toamnă,/ Ne trece alene peste frunte“. Dar câte nu se schimbă și toamna! Pădurea în anotimpul autumnal este comparată cu o catedrală: „În pădurea desfrunzită,/ Toamna intră cu fală,/ Își cântă simfoniile,/ În imensa catedrală“.
În sfârșit, am ajuns și la iarnă: „Am făcut și o plimbare,/ Pe alee în pas ușor,/ Sub plăcuta simfonie/ A zăpezii sub picior“. În altă poezie, Iarna, aflăm că: „De iarna odată sosită/ Se bucură și mic, și mare,/ Când familia‑i pregătită/ Cu toate cele necesare“. Autorul nu‑i uită nici pe cei necăjiți, pe care iarna îi surprinde nepregătiți, fără hrana necesară, fără îmbrăcămintea adecvată, fără lemne de foc și altele.
Cele patru anotimpuri sun prezentate de autor cu deosebită dibăcie într‑o singură strofă: „Pe pământ ne poartă soarta,/ În mersul ei prea năzdrăvan,/ Cu prea dese schimburi./ Că prea vioi se‑nvârte roata,/ Făcând patru anotimpuri/ Într‑un singur an“.
Tematica poeziilor lui Ion Vasile Mircea este nu numai legată, ci și variată. Astfel, se întâlnesc numeroase păsări, precum cocoșul, cioara, corbul, bufnița, șoimul, vrăbiuța, vulturul, pitpalacul, ciocârlia etc. Cioara, de pildă, atât de mult urâtă, este admirată pentru inteligența ei: „Cioara, o biată zburătoare,/ Din instinct sau inteligență,/ Aplică varii procedee,/ În lupta pentru existență“. La fel, se întâlnesc animale: calul, căprioara, iepurele, sobolul, capra neagră – numită regina stâncilor. Sunt des întâlnite insectele, ca albina, fluturele, furnica neobosită, care „Prinde firele de iarbă/ La vioară‑și pleacă urechea“. Nu se lasă mai prejos nici greierele, care „Creează vibrații în iarbă pe strunele viorii sale“. Nu lipsește nici libelula: „Două libelule tandre/ Pe‑o frunză s‑au întâlnit“. Dintre plantele evocate în versurile lui Ion Vasile Mircea amintim: grâul, orzul, stejarul, tufa, iar iedera: „Ca plantă parazită,/ Cu rădăcini pe corp străin,/ E admirată și iubită“.
Sunt descrise cu multă iscusință principalele sărbători religioase, precum Crăciunul și Paștele: „În tot anul Moș Crăciun/ Pornea sub raze de lună/ La copii cu daruri mule,/ Ticsite‑n troica nebună“. Iar de Paști: „Creștinii, în cinstea Învierii,/ Jertfesc ușor, cu bună știință,/ Pe cea mai blândă și frumoasă/ Și fără vină ființă“.
Anii trec, iar la bătrânețe oamenii doresc a se retrage în locuri liniștite, acolo În pragul bătrâneții, unde în noaptea cu stele să stea la taifas cu ele. Iar iarna, la „focul cu lemne“ să simtă „mirosul de rășină“. La bătrânețe nu‑i de ajuns că scad puterile, se răresc cunoștințele, tot câte unul pleacă pe drumul cel fără de întoarcere. Și astfel se extinde tot mai mult Singurătatea: „De când ea s‑a dus dincolo,/ Fără speranțe să mai vină,/ Singurătatea‑i doamnă‑n casă/ De dimineață pânʼ la cină.// Tot mereu stă casa goală,/ Mai scap de singurătate/ La «sfat» cu televizorul.// Și când citesc câte‑o carte“. Pe aceeași temă se înscrie și poezia Poveri grele: „Nu‑i destul că bătrânețea/ Sunt condamnat s‑o port în spate,/ Mi s‑a urcat alături/ Și groaznica singurătate“. Interesant că oamenii încep să înțeleagă aceste poveri doar când ei înșiși trec prin ele, doar atunci simt întreaga lor greutate.
Am auzit de multe ori dictonul: „Nu‑i da, Doamne, omului cât poate duce!“. Autorul prezentului volum a avut parte să ducă multe în viața lui, iar în ultimii ani, pe lângă greaua boală a soției, care a durat câțiva ani, și‑a pierdut și băiatul la o vârstă tânără. Lui, probabil, îi este dedicată poezia Gol și dor, pe care o reproducem în întregime: „De un an el e dus,/ Ca un vis, la Cel de Sus./ / Zi de zi, am cer cu nor,/ În jur tot e gol și mult dor.// Cum am ca dar un duh slab,/ De mult dor nu pot să scap.// Văd în vis că am să mor/ De vas fol și de mult dor“.
Fiecare vers, fiecare strofă sunt într‑un fel niște momente de înțelepciune, care pun cititorul pe gânduri, îl fac să cugete despre oameni și despre lume în general. Atât în volumele precedente, cât și, îndeosebi, în cel de față, autorul Ion Vasile Mircea se realizează ca un poet original, o persoană bogată în cugetări și simțiri. Recomandăm cu căldură și acest volum unui număr mare de cititori.
Onufrie VINȚELER
Universitarul clujean Ion Vasile Mircea este un reputat criminalist, ce și-a construit o solidă carieră în Dreptul românesc, autor de cărți de specialitate reeditate încă la București, în fiecare an, deși Domnia Sa este de mult pensionar.
Profesorul Mircea s-a apucat de scris literatură abia către zorii mileniului III; pe de o parte, scrisul reprezintă erupția inerentă ce urmează deceniilor de acumulări din literatura română și universală, pe de altă parte, scrisul este pentru Ion Vasile Mircea prietenul din orele lungi de singurătate și, nu în ultimul rând, balsamul pentru sufletul unui senior a cărui viață a însemnat nu doar împliniri și succese, dar și multă durere, destule tragedii personale, care pe alții, mai puțin puternici, i-ar fi îngenuncheat definitiv.
Modest, poetul nu vorbește despre sine, ci lasă versul să facă asta:„Din seara când ai plecat,/ Singurătatea e stăpână./ Doar lucrurile încă mai sunt,/ Care ți‑au trecut prin mână.// Însă, după cât se pare,/ Atunci n‑ai mers prea departe,/ Că deseori ajungi să‑mi faci/ Vizite în timp de noapte.” (Singurătate)
Voichița Pălăcean‑Vereș