Mestecenii călători
Cu nostalgie,
despre întoarcerea acasă (Postfață)
L‑am descoperit pe Mircea Roșa‑Miro ca epigramist. I‑am găsit adesea creațiile în presa locală sau în periodice naționale și i‑am reținut câteva alcătuiri fericite de stihuri. Ca mai toți inspirații autori de catrene cu șfichi în coadă, poșăganul și‑a adăugat la nume o particulă, obținută din contopirea prenumelui cu patronimicul, spre a se distinge de ceilalți botezați (dintr‑o coincidență ori intenționat) la fel. Ulterior, i‑am citit versurile sensibile, închinate celor mari ori celor mici. Mai târziu, l‑am regăsit pe Mircea Roșa‑Miro, tot în pagini tipărite, în altă ipostază: aceea de talentat grafician. Din aceste motive, descoperirea lui Mircea Roșa‑Miro ca prozator a constituit pentru mine o plăcută surpriză. Dacă mai menționăm și faptul că și‑a asumat dificilul rol de romancier, înțelegem de ce scrierea sa autoficțională a văzut lumina tiparului abia în 2012.
Mestecenii călători, romanul apărut la Editura Grinta din Cluj‑Napoca într‑o primă ediție de buzunar, este o carte specială: uzând de puterea retrospecției și a introspecției, Mircea Roșa călătorește el însuși într‑un univers aparte – acela idilic al copilăriei. Întoarcerea în timp constituie prilejul reevaluării propriului destin, dar și cel al retrăirii, sentimental și metaforic, unor momente de neuitat.
Să nu înțelegem din aceasta că prozatorul își idealizează, cufundându‑se în trecut, pruncia, adolescența, tinerețea sau că aruncă asupra imaginii familiei sale o aură de nefirească strălucire; dimpotrivă, Mircea Roșa‑Miro reușește să se obiectiveze în relația cu propriul destin și pictează viața cotidiană exact în culorile sale specifice: albastru – de la cerul senin, verde – de la întinsul pajiștilor pe care pasc oile și bivolii, galben – de la soare, lună și stele, roșu – de la poamele ce au îndulcit pruncia celor mici, alb – de la lâna oilor și de la scoarța mestecenilor. Dar toate sunt proiectate pe un vast fundal cenușiu, cu groase tușe întunecate ca glia în care germinează boabele din care va ieși cândva pâinea ori mămăliga pusă pe masă. Griul și negrul domină tabloul panoramic din fața ochilor noștri, fiindcă Mircea Roșa‑Miro aduce în atenția cititorilor existența de zi cu zi a unei familii numeroase, ce se zbate să supraviețuiască în vremurile tulburi de după venirea la putere a comuniștilor.
Romanul Mestecenii călători, în ediția a II‑a, revizuită și adăugită, se articulează din optsprezece povestiri, la care se atașază un tablou vivant (numit de scriitor Epilog) în care, ca la teatru sau la operă, la sfârșitul reprezentației, artiștii sunt aduși din nou în scenă cu toții, spre a fi priviți în ochi de spectatorii care aplaudă entuziaști, gratulându‑le astfel evoluția.
Cel mai memorabil personaj din roman este Ioan Căuaciu, tatăl scriitorului, după cum ni se va împărtăși în Epilog. Având o familie numeroasă, formată din soție și cei zece copii, ca întreprinzător local, Căuaciu se dovedește bun gospodar, asumându‑și atâtea meserii în câte e nevoie de el: cunoscut în sat ca fierar, este apicultor priceput, își asumă rolul de frizer al fiilor săi, este veterinar pentru animalele oamenilor, dentist pentru consătenii în necaz, doctor la nevoie, vânător, artist. Însă, înainte de toate, Căuaciu este un filosof din neamul lui Ilie Moromete, sfătuitor al sătenilor și tăinuitor al secretelor ce i‑au fost împărtășite. Inteligent și dotat cu mult simț al umorului (asemenea lui Iocan din romanul lui Marin Preda), știe stimula pofta de vorbă a celor aflați în propria‑i ogradă, deși se plânge că n‑are vreme de povești. Ospitalier și generos, este mereu înconjurat de prieteni, lucru care îl salvează în clipa când amenințarea venind dinspre noii potentați ai zilei devine serioasă.
Acțiunea din roman este plasată în Poșaga anilor ‛50‑‛60, după Al Doilea Război Mondial. Povestind la persoana I, autorul se întoarce în vremea primei copilăriei și, ulterior, în vremea adolescenței, rememorând evenimente ce i‑au marcat viața. Ultimul cosit îl surprinde pe narator în ipostaza de tânăr adult, conștient de faptul că, în pofida mândriei de neam și a iubirii față de locurile natale, este nevoit să se desprindă cu totul de ocupațiile tradiționale ale strămoșilor săi moți.
Printre primele amintiri reactualizate de Mircea Roșa în Mestecenii călători se găsește cea cu inundația care a distrus gospodăria Căuaciului, obligându‑l să ridice din temelii alta, ferită din calea apelor învolburate. Puhoaiele au mutat și un pâlc de arbori, iar imaginea aceasta uluitoare este nu doar sursa de inspirație pentru titlul cărții, ci și aceea a metaforei în jurul căreia se țese povestea: dacă pomii, în ciuda rădăcinilor adânci, nu se pot ține locului, atunci nu e de mirare că mama își vede copiii, în perspectivă, risipindu‑se în patru zări, dezrădăcinându‑se din locul de baștină, răzlețindu‑se unii de alții.
Apa constituie și a doua oară sursa dramei din familia naratorului: fratele lui Dinu dispare, în timp ce se juca, luat de ape. Este găsit abia a doua zi, lângă roata morii, însă doar după ce sătenii recurg la un ritual special, vrăjitoresc. Pentru povestitor urmează o perioadă grea: nu poate dormi, iar atunci când o face, are coșmaruri, fiindcă în sinea sa se consideră vinovat de moartea lui Dinu, deși are doar atâția ani câți să‑i permită să se joace cu gândacii prinși cu ață...
Și în ultima povestire, „Fabrica de cherestea”, apa are rol esențial: ea pune în mișcare joagărul la care trudesc trei dintre fiii Căuaciului. Invidios pe faptul că acesta este descurcăreț, reușind astfel să facă față provocărilor lansate de noile timpuri oamenilor simpli, un consătean redactează o reclamație la adresa lui Ion Căuaciu, iar acesta se pomenește cu o comisie de control pe cap. Colac peste pupăză, înainte de venirea lor, acesta a descoperit într‑un stup vechi niște ziare de demult și, curios de ceea ce ar putea descoperi în gazetele vechi. își pune un băiat să salveze ce se poate din acestea. Una dintre fetițe, ca să se laude ca învățat să buchisească și ea, citește cu glas tare – în prezența nepoftiților musafiri, veniți cu gândul de a‑i face de petrecanie întreprinzătorului local – titluri de articole apărute în timpul regimului anterior. Dacă n‑ar fi intervenit zeița Fortuna, fierarul ar fi fost dus, ca atâția alții dintre cunoștințele sale, la pușcărie, ceea ce ar fi însemnat, cu siguranță, pierzania familiei lui, risipirea copiilor înainte de vreme.
În ciuda vârstei fragede, micuții sunt antrenați în treburile gospodărești: fetele spală și melițează cânepa, torc, țes, băieții taie lemne și au grijă de animale, ies cu toții la munca câmpului când este nevoie de ajutorul lor. Un episod emblematic pentru epoca evocată este cel care povestește despre venirea funcționarilor însărcinați cu recensământul oilor. Știind că, în pofida muncii grele și a sacrificiilor de tot felul, țăranii nu se pot bucura de truda lor, statul luându‑le cote semnificative din produse, anunțați de venirea „numărătorilor”, băieții aflați cu animalele la păscut iarba rămasă sub zăpadă au o inițiativă surprinzătoare: ascund o parte a ovinelor, după ce le leagă boturile (să nu poată behăi, spre a nu fi descoperite din întâmplare de organele venite la numărătoare), în podul unui căsuțe din pădure, copiii salvând astfel o parte din oi, ce însemnau nu doar o sursă suplimentară de hrană, ci și materia primă pentru cea mai mare parte a vestimentației țăranilor.
Aceeași inventivitate și temeritate le demonstrează personajul‑narator și în clipa în care descoperă că un vecin, lucrând la o căpiță de fân cocoțat sus, pe vârful clăii, a căzut în furcă. Adunându‑și curajul, băiatul se încumetă să pornească în salvarea vieții rănitului grav, ajutat doar de propriile forțe și încurajat de prezența frumoasei Dochia, fata care i‑a aprins inima sensibilă de adolescent aflat la vârsta primei iubiri. Este chiar ziua în care o parte dintre săteni resimt cruzimea noilor potentați ai zilei și au pornit pe lungul drum al deportării în Bărăgan.
Romanul Mestecenii călători aduce în atenția cititorilor numeroase situații dramatice (cum este, de exemplu, traiul din bordei al familiei extinse, refugiate în pădure de teama horthyștilor, după Dictatul de la Viena, ori confruntarea micului erou cu lupii), dar și întâmplări sau personaje menite a crea buna dispoziție (a se vedea, de pildă, istoria Nastasâiei furate de zmei, sau portretul făcut lui Pavelu lu´ Zegheri, un bărbat a cărui existență mizerabilă cunoaște clipe de înălțare tocmai în timpul războiului, când se face remarcat prin gesturi de o incredibilă cutezanță, care i‑au adus medalii și din partea rușilor, și din partea nemților).
Alături de nostalgia pe care o resimți în fiecare pagină, citind cartea lui Mircea Roșa‑Miro te impresionează respectul acestuia față de consăteni și profunda dragoste pentru membrii familiei extinse. Autorul nu folosește vorbe mari, nu face declarații, însă sentimentele sale puternice răzbat cu ușurință din text. Fiecare soră, fiecare frate, fiecare unchi sau mătușă are în sufleul scriitorului un loc special. Alături de ei, însă deasupra acestora, se găsesc mama și tata, care îți închină viețile copiilor lor.
Membrii frumoasei și numeroasei familii a lui Ioan Căuaciu sunt în permanență secondați de cumnați, veri, nepoți, prieteni, colegi de școală, consăteni, scriitorul creând impresia că întreaga comunitate este o familie mare, ai cărei membri țin unii la alții, se ajută la nevoie, se dușmănesc sau se disprețuiesc uneori, însă rămân împreună, deoarece numai așa pot face față necazurilor venite de la Cel de Sus și de la cei de sus, recent ajunși la putere. Fiindcă, după vitregiile războiului, sătenii din Poșaga trebuie să înfrunte ravagiile făcute în societate de puterea comunistă, care se folosește de mijloace represive pentru a se impune.
Vocația de artist plastic a lui Mircea Roșa‑Miro l‑a ajutat și de data aceasta: tablourile sale dau forță cărții, imaginile create de el cu ajutorul cuvintelor se lipesc pentru totdeauna de retina cititorului. De ajutor i‑au fost scriitorului și tehnicile deprinse ca mânuitor al versului: unele fraze sunt adevărate poeme în proză.
Nu putem încheia fără a atrage atenția asupra iconografiei din carte: spre a fi mai convingător, scriitorul este dublat de grafician, al cărui penel schițează figuri, clădiri, secvențe deosebite.
Cu speranța că Mestecenii călători reprezintă începutul, nu finalul unei incursiuni lirice în trecut, aștept cu nerăbdare alte istorisiri pline de savoare ale lui Mircea Roșa, redate cu aceeași pasiune de povestitorul atent și sensibil!
Voichița Pălăcean‑Vereș
Romanul – o grafică veridică a satului ardelean
Scriitorul, pictorul şi graficianul Mircea Roşa‑Miro, având o experienţă îndelungată în domeniul surprinderii realităţii, atât cu penelul, dar şi cu condeiul, se prezintă în faţa cititorilor săi cu romanul Mestecenii călători, care este de fapt o construcţie narativă formată din 18 povestiri. Este un prim volum, se pare, dintr‑o frescă a vieţii oamenilor din zona Munţilor Apuseni, cu ambiţia monografică de a da o imagine veridică a satului de pe Valea Arieşului.
Autorul scrie cu multă plasticitate despre lumea cotidiană din copilăria sa de unde nu lipsesc şi momente tragice, cum ar fi moartea prematură prin înecare a fratelui mai mic Dinu, povestea iepuraşului Ţo‑Ţo, a ulciorului spart, a câinelui Burcuş mâncat de lupi, dar şi unele întâmplări cum este povestea refugiaţilor din calea fasciștilor ascunşi în bordeiul clădit din piatră bătută cu lut roşcat.
Mircea Roşa‑Miro scrie despre lumea copilăriei sale cu aplecarea curioasă a realiştilor, dar şi cu îndoiala matură a prozatorilor mai noi care ştiu bine că, înainte de a fi amintire şi iluzie, fragmentul de real e un efect al testului. În acest sens autorul foloseşte arhaisme, regionalisme şi denumiri toponimice ce dau culoare originalităţii poveştilor.
Unele povestiri devin adevărate mărturii necesare istoriei atunci când un martor este anchetat de securitate pentru a divulga ascunzătoarea eroului Şuşman de pe Dealul Bujorului, sau altele sunt surse pentru etnografi, cum ar fi tradiţia populară la tunsul oilor. Autorul pune sub lupă amănunte din viaţa moţilor şi nu ezită să‑şi suspecteze ochiul de subiectivism înşelător, deşi observaţia pare să scoată la lumină o concreteţe palpabilă.
Cuvintele au o încărcătură grea a semnificaţiei, fraza este îmbibată de materialitatea imaginilor, curgerea ei este lentă, iar efectul e tras cel mai adesea din topică, comparaţii şi metafore: vezi titlul romanului Mestecenii călători, sau întâmplarea lui Pavel întors de pe front puţin surd, puţin țicnit, cum sugestiv îl caracterizează autorul.
Arta descrierii nu dezminte pictorul, iar parabola se află la limita cea mai de sus. Însă şi viziunea asupra lumii moţilor poate fi presimţită aici în întreaga ei coerență. Obiceiurile, tradiţiile sunt evidenţiate prin originale întâmplări, cum este aceea cu calendarul de ceapă, a bivoliţei Virag, sau trasul clopotelor de la biserică de către copii, cu accepţiunea preotului din sat.
Observaţiile sunt adânci şi pertinente, în acest contest autorul concluzionează că animalele iau chipul stăpânului. Personajele prozatorului trăiesc, ele sunt scrise de destin, precum şi cartea însăşi e produsul unui text original. E o lume care trăieşte sub semnul hazardului, al transcendenţei şi a superstițiilor. Așa cum timpul se desfoliază, ca o cortină, arătându‑şi faţa trecută, văzută prin ochii copilului, ajuns astăzi matur, aflat deasupra propriei lumii din tabloul vieţii sale, cum spune autorul, de parcă ar fi de Pieter Bruegel cel Bătrân, aşa cum se încheie cartea, cu Toma Pleşa lângă rama de sus a tabloului în timp ce soarele, ca o tigaie de aramă în spatele lui, lumina Vârful Brazilor. „În curând, va răsări Steaua Săracului... ”
Grafica din paginile acestui roman este semnată de autor, ea, ca un ochean, aduce mai aproape de noi realităţile unei lumi ce sugerează sensuri înalte în cele mai neînsemnate amănunte, despicând platitudinea în patru pentru a scoate la iveală drame mocnite şi, desigur, prin maturitatea stilului, o vocaţie de prozator.
Al. Florin Ţene,
preşedintele
Ligii Scriitorilor Români