La marginea dimineții
Aflat la o vârstă venerabilă – iată, în 15 august 2012 a ajuns deja la trei sferturi de veac de existență – Vasile Dorin Ghilencea se autodefinește, și prin prezentul volum oferit în dar cititorilor, drept un incurabil romantic.
Romanul La marginea dimineții este al nouălea roman al scriitorului și a zecea carte pe care are numele înscris întru nemurire în Patria Cuvântului.
Membru fondator al Filialei Argeș a Ligii Scriitorilor din România și de Expresie Română de Pretutindeni, la conducerea căreia se află de la întemeiere, dar și ctitor al Revistei literar‑artistice „Carpatica“, piteșteanul Vasile Dorin Ghilencea este un spirit neliniștit și un etern căutător al frumosului absolut în Țara Tuturor Artelor. Pentru a‑și satisface setea neostoită de cultură, citește cât de mult îi permite vederea slăbită de ani, cutreieră librăriile și bibliotecile în căutarea de cărți interesante, pribegește îndelung prin sălile muzeelor, spre a‑și curăța sufletul de colbul cotidianului cu imaginile nepieritoare ale operelor de artă, și ascultă multă muzică bună, muzică clasică, menită a înălța spiritele către sferele cerești, de unde vine inspirația celor ce au trăit prin și întru frumos.
Având această importantă zestre mereu cu sine, decizia de a lua pixul în mână pentru a scrie a venit pentru Vasile Dorin Ghilencea natural, întrucât nu exista decât această alternativă. Apariția sa în peisajul literar este unică, măcar dintr‑un punct de vedere: în plină falocrație (de care suntem sau nu conștienți), scriitorul îngenunchează în fața Femeii, ridicându‑i acesteia – din profundul său respect și din nemărginita dragoste – un monument durabil, la care vine să se închine de fiecare dată când hotărăște să se apuce de redactat o nouă carte. Fiindcă, fără îndoială, fiecare dintre cărțile Domnului Ghilencea pe care le‑am citit este un omagiu închinat Femeii eterne. Probabil aceste sentimente i‑au fost inspirate de cele trei reprezentante ale sexului sensibil pe care le are acasă – soția, fiica și nepoata –, iar portretele feminine întâlnite de noi în cărțile sale sunt transfigurări artistice ale acestora. Doar astfel se poate explica faptul că Domnia Sa se plasează, în relațiile cu eroinele cărora le dă viață, în raport de vasalitate, subordonarea fiind una liber asumată.
În filosofia particulară a lui Vasile Dorin Ghilencea, ideea de femeie este echivalentă cu ideea de dragoste, iar între aceasta și fericire trebuie notat semnul „egal“. În acest univers particular devine, în felul acesta, firească atitudinea personajelor masculine față de cele feminine, cum tot firesc este faptul că li se adresează acestora cu apelative de genul „zeița/ zeitatea mea“, „Dulcineea mea“.
Romanul La marginea dimineții poate fi citit ca o feerie. Autorul, recurgând la tehnica realistă a „feliilor de viață“, imaginează o idilă în spațiul mioritic, mai exact în zona „cea mai românească“ în care trăiește poporul nostru, în Ardeal, într‑un loc unde Postăvarul și Tâmpa își apleacă de departe frunțile asupra oamenilor, spre a le da binecuvântarea. Acțiunea are loc în satul Răsăriteni, dar și în urbea vecină, Orașul de sub Cetate, cu populație eterogenă, unde se vorbesc trei limbi (română, maghiară, germană) și unde se frecventează bisericile aparținând la trei culte religioase (ortodox, catolic și evanghelic). Oamenii de aici trăiesc în stil patriarhal, urmând dogmele creștine și tradițiile strămoșești ale neamului, conformându‑se unui cod moral ce amintește de începuturile creștinismului. Nucleul narațiunii îl constituie destinul a două surori gemene – Marioara (Mimi) și Cornelia –, fiicele Dochiței (o mamă în ale cărei vorbe este întreaga înțelepciune a poporului român) și familiile lor.
Romanul devine pretext pentru autor în a‑și face cunoscute concepțiile de viață. În opinia sa, societatea actuală este puternic marcată de disoluția morală, deoarece marea majoritate a oamenilor au uitat adevăratele valori, au uitat că sunt urmașii unui neam ce s‑a închinat la Zoroastru și la Zamolxe, neam care, încă înainte de creștinism, a trăit într‑o matrice unde individul era validat în funcție de capacitatea de a se conforma legilor nescrise. Ca toți scriitorii reprezentanți ai realismului clasic‑moralizator (Ioan Slavici, de pildă), Vasile Dorin Ghilencea își supune personajele la diferite probe, punându‑le față în față cu tentația de a păcătui. Cei cu sufletele curate, care trăiesc în spiritul Decalogului biblic vor cunoaște nu doar împlinirea personală și profesională, ci chiar vor avea parte de fericirea adevărată.
La marginea dimineții ne dezvăluie un scriitor nostalgic, care visează la o societate alcătuită din indivizi cu alese virtuți morale, dar și cu o educație estetică profundă, generalizată, autorul considerând că, odată însușită, cultura poate ajuta la propășirea omului, nu numai din punct de vedere social, ci și din punct de vedere moral, fiindcă a cunoaște înseamnă (în opinia sa) a fi capabil să eviți întotdeauna răul.
Povestea din carte este în esență una destul de simplă. Însă, datorită intenției scriitorului de a face din narațiune un manual de educație sentimentală, lucrurile se complică. Accentul nu va cădea pe subiect în sine, cât pe modul în care este tratată tema iubirii, paternitatea și adulterul. Pe scenă, în fața ochilor noștri, defilează personaje cu concepții de viață foarte puternice, pe care și le fac cunoscute fără inhibiții. Iar când nu este posibil acest lucru, ele dezbat problemele în sine, monologul interior întrerupând de multe ori firul epic sau dialogurile dintre ei. Solilocviile au rolul de a contura o filozofie de viață conform căreia iubirea este temelia familiei, adică baza solidă a fericirii. Pentru a‑și demonstra această teză existențială, Vasile Dorin Ghilencea recurge la schematizarea situațiilor și la idealizarea acestora până la utopie. Cititorul va accepta această convenție, fiindcă, la modul metaforic, autorul și‑a asumat rolul de menestrel medieval ce poposește la castel spre a le cânta delicatelor și visătoarelor domnițe o neasemuită poveste de iubire.
Narațiunea se deschide cu prezentarea întâlnirii de la Răsăriteni dintre învățătoarea Mimi Oprișan și mama sa, Dochița, suferindă în urma unui incident casnic. Mica dramă adună în casa părintească întreaga familie, astfel că îi vom cunoaște pe tata Victor, soțul Dochiței, tatăl vitreg al gemenelor, dar și pe Răducu Oprișan, primarul Orașului de sub Cetate, apoi pe Cornelia, geamăna lui Mimi, și pe Sorin, soțul ei.
Cele două surori au fost crescute de vajnica lor mamă în spiritul moralei creștine. Fiindcă au fost fiice ascultătoare, harnice și caste, au avut norocul de a se căsători cu bărbați deosebiți, culți, cu cariere solide și au fost binecuvântate fiecare cu câte doi copii, fără de care fericirea nu poate fi concepută.
După preambulul ce plasează familia extinsă într‑un cadru natural feeric și în cadrele unui cod moral strict, urmat fără crâcnire, autorul ne atenționează că există nori negri deasupra acestei lumi văzute prin dulci lentile roz. Astfel, Cornelia, trăitoare la București cu familia sa, suferă din pricina unei relații extraconjugale a soțului ei. Radu Oprișan, la rândul lui, se lasă sedus în timpul unei călătorii în interes de serviciu, iar în urma legăturii cu ziarista Olga Marinescu i se naște fiul Răducu junior.
Dezbaterea în roman pleacă de aici, de la nașterea copilului nelegitim, a cărui existență constituie conflictul, finalizat în chip ideal.
Radu își iubește la nebunie soția, o consideră perechea lui predestinată, văzând în Mimi idealul feminin. Evident că aceasta nu‑l împiedică nici să cadă în păcat cu Olga, nici să recidiveze pe tărâmul infidelității, găsindu‑și o justificare în aceea că amanta este, ca profil psihologic și moral, copia fidelă a soției sale, iar dragostea adevărată (căci el o iubește cu adevărat și pe Olguța!) nu poate fi văzută de către divinitate drept o încălcare a legii a șaptea din Decalog. În aceeași ordine de idei, în bastardul său Radu nu vede rodul păcatului, ci fructul pur al dragostei nemărginite și necondiționate. Primarul Oprișan nu este frământat de dileme morale, nici nu se simte rupt în două între datoria față de nevastă și datoria față de iubită. Situația începe să‑l apese abia când riscă să fie deconspirat de lumea ce trăiește în afara bulei în care s‑a înconjurat alături de familia sa (de fapt, alături de cele două familii ale sale!), căci Răducu junior, ajuns la vârstă școlară, seamănă izbitor de mult cu Vlăduț, fiul său legitim.
Dându‑și seama că mai devreme sau mai târziu va fi nevoit să‑și asume responsabilitatea în fața societății pentru infidelitate (responsabilitatea față de soție sau copiii legitimi contează mai puțin, căci în acest univers el dictează regulile sau, atunci când nu poate s‑o facă, știe manipula situațiile în avantajul său), pune problema recunoașterii legale a paternității mezinului său. La capătul unei veri de‑a lungul căreia Mimi s‑a măcinat în tăcere întorcând afacerea extraconjugală a soțului ei pe toate părțile (interval în care soții călătoresc peste Ocean, pentru a‑l duce la mama lor pe prințișor – un băiețel lăsat în grija lor, cu câțiva ani în urmă, de o disperată mamă celibatară foarte tânără), ea ajunge la concluzia că Răducu junior trebuie să poarte numele tatălui său, iar ea se angajează să‑l trateze pe micuț ca pe copilul ei (în fond, explică ea afectuoasă și senină, băiețelul s‑ar fi putut naște și în sânul familiei lor legitime).
Mai complicat este pentru Mimi să înțeleagă contextul nașterii celui mic, decât să‑l accepte ca membru al familiei. Povestea de iubire dintre Radu și Olga este atât de specială, încât judecățile morale nu‑și au rostul. Astfel, ea a fost căsătorită cu inginerul Andrei, care a decedat de inimă rea; își dorise mai mult ca orice un urmaș, însă impotența l‑a împiedicat să‑și consume mariajul cu frumoasa jurnalistă. Aceasta, la rândul ei, visa să se împlinească prin maternitate. Când l‑a cunoscut pe Radu Oprișan, a constatat că între acesta și răposatul ei bărbat există o asemănare fizică izbitoare, așa că‑i propune s‑o ajute să‑și împlinească visul, gândindu‑se că, în felul acesta, se împlinește căsnicia ei cu Andrei. Evident, atât ea, cât și Radu, consideră că fertilizarea in vitro contravine voinței divine, așa că urmașul va fi conceput prin plăcutele metode tradiționale (spre marea bucurie a bărbatului care, iată, datorită castității Olgăi, are a doua oară prilejul de a despica fructul purității spre a‑și perpetua genele viguroase). Familist convins și tată devotat, Oprișan nu‑și va abandona iubita și micuțul, care va ști că respectivul domn ce‑i vizitează adesea este un apropiat prieten al mamei sale.
Aflând cum s‑a înfiripat legătura dintre soțul ei și cealaltă femeie, înțelegând că, în fond, Răducu junior s‑a născut ca urmare a generozității soțului ei, nu în urma unui păcat condamnabil la nivel individual și social, Mimi are toate motivele să se împrietenească trainic cu Olguța, în care vede o soră… geamănă, recunoscându‑se, imediat ce au stat de vorbă, în personalitatea ei.
La puțină vreme după îngemănarea sufletelor celor două femei din viața primarului Oprișan, după un tulburător vis prevestitor, Mimi moare în urma unui accident de circulație. La rândul său, Radu, pe fondul unei afecțiuni psihice mai vechi, se îmbolnăvește grav, iar viața îi este salvată grație unui doctor român ce muncește la un spital din Frankfurt, unde bolnavul este dus la tratament prin bunăvoința profesorului Silviu Marinescu, tatăl Olgăi.
La revenirea convalescentului din Germania, el constată că Olga s‑a integrat foarte bine în familia soției sale, astfel că pentru Cornelia ea a devenit o soră, iar Dochița o îndrăgește ca pe fiica sa. La rândul său, fostul ginere este tratat de bătrână drept băiatul ei, astfel că, prin extrapolare, Dochița începe s‑o vadă pe Olga drept nora sa.
Fragilitatea psihică a lui Oprișan îngrijorează întreaga familie extinsă. Înțeleg toți că vindecarea lui nu poate avea loc decât într‑un singur fel: prin iubire. De aceea, atât familia fostei lui soții, cât și Silviu Marinescu îi îndeamnă pe Radu și pe Olga să se căsătorească. Destinul rezolvase, prin decesul lui Mimi, conflictul extern trăit de fostul primar (în fond, visul de taină al oricărui soț adulter laș este să rezolve altcineva problemele ce însuși le‑a creat intrând într‑o relație extraconjugală), iar în prezent, prin insistența de a‑l vedea sănătos și fericit, cei din anturaj îl încurajează să‑și legitimeze relația cu cea de a doua mare iubire a sa.
Romanul se încheie într‑o atmosferă pozitivă, infuzată cu dragostea imensă dintre membrii familiei extinse. Un singur lucru ar putea tulbura echilibrul acestei lumi ideale: dacă Olguța l‑ar întreba pe Radu când a simțit mai multă fericire, în prima căsătorie, sau acum, fiindcă el crede că ar fi nedrept să i se pună această întrebare.
În aceste timpuri, când oamenii aleargă să se împlinească material în primul rând, nu spiritual sau emoțional, uitând ce au învățat la orele de educație morală, în aceste timpuri când virginitatea unei fete la căsătorie constituie monedă calpă, iar statisticienii anunță că numărul divorțurilor se apropie de acela al căsătoriilor, dizertația despre iubirea adevărată din romanul La marginea dimineții semnat de Vasile Dorin Ghilencea poate părea ușor inoportună. Însă sensibilitatea n‑a putut fi anihilată de aceste timpuri mercantile, iar sufletele încă aspiră să vibreze mișcate de emoții reale. De aceea o idilă precum aceasta ce ne‑a fost împărtășită în paginile romanului de față cu siguranță va fi gustată de mulți cititori. Felicitări autorului pentru aceasta carte scrisă din dragoste, pentru dragoste!
Voichița PĂLĂCEAN‑VEREȘ