Bob de rouă
Popas în universul duioșiei
Pe delicata doamnă Emilia Tudose am cunoscut‑o în ipostază de poetă abia cu ocazia lansării celui de al treilea volum de versuri purtându‑i semnătura, Triumful iubirii, ce a ieșit de sub teascurile editurii clujene Sedan în primăvara anului 2013. Ardeleancă prin naștere, căsătorită decenii cu un oltean – și l‑am numit aici pe regretatul poet Mircea Tudose –, clujeanca dovedește o mare înclinație către meditație, către îndelunga analiză a gândurilor înainte de a le da glas într‑o expresie poetică atent filigranată.
Dacă volumul precedent se constituie într‑o odă închinată dragostei eterne – văzută ca dragoste creștinească, dragoste față de tot ce ne înconjoară, dar și sub aspectul său special, erotismul –, cartea de față, Bob de rouă, este dedicată lumii copiilor. Această alunecare dinspre universul maturității absolute în direcția universului tandreței nu este întâmplătoare: Emilia Tudose a debutat editorial cu o culegere de poeme consacrate celor mici.
Îndrăgostită de versul clasic, ea compune stihuri melodioase, ușor de memorat, știind foarte bine care sunt căile pe care se ajunge mai ușor la inima copiilor. Într‑o epocă în care literatura destinată copiilor și școlarilor mici abundă în scrieri având în centru eroi coborâți de pe ecranul cinematografului și în scrieri moralizatoare, menite a modela comportamentul celor aflați în plină formare, Emilia Tudose are curajul de a da timpul înapoi, spre a le oferi micuților cititori poezii precum acelea ce au încântat pruncia adulților de astăzi. Astfel, unii ar putea afirma că versurile sale sunt desuete, întrucât se adresează sensibilității celor mici.
Melancolică, Emilia Tudose se întoarce la „vârsta cea nevinovată” pentru a vorbi de Paradisul în care a trăit pe atunci: „Noi am crescut lângă părinți acasă,/ Cu rândunici ce ne trezeau în zori/ Și cu perdele albe de mătasă,/ Cu fluturi roi și pastelate flori.// Noi am crescut cu un pridvor la casă,/ Cu flori crestate în fuștei de lemn/ Și țesături de lână moale, toarsă,/ De sărbători purtate‑n ceas solemn”, deoarece până târziu, în adolescență, acolo „Era un rai neatins de nori,/ Râdeam cu toții‑n jurul mesei,/ Iar florile se răsfățau/ Sub zâmbetul ferestrei.” (De ziua mea).
Incursiunea în universul copilăriei și pubertății îi dă autoarei prilejul de a se apropia cu gingășie de natură. Cu ochi uimiți de copil curios, ce descoperă treptat lumea din jurul lui, Emilia Tudose își îndreaptă atenția asupra florilor din grădină sau de pe dealuri, studiază arborii din livadă, în fața ochilor ei ajungând și micile nevertebrate, dar și orătăniile ori vietățile din ogradă. Un loc special în carte îl are câinele, cel mai bun prieten al omului, surprins și ca maidanez nevoit să lupte pentru o bucățică de mâncare, însă și ca jucărie vie, adorată de toți.
Iată cum se alcătuiesc micile tablouri de natură articulate în jurul câte unei plante modeste: Podbalul, răsărit devreme, aspiră la zilele călduroase de vară: „Tremur, of! și mă chircesc,/ Teamă mi‑e că n‑am să cresc,/ După soare strig și strig./ Cui îi pasă că mi‑e frig?” (Floare timpurie). Florile de pe câmp se prind în horă, fericite că se scaldă în razele binefăcătoare ale soarelui: „Se prind în dans de subsiori/ Peste câmpii, peste ponoare/ Și în noianul de culori/ Dansează floare lângă floare.// În frenezia de tulpini,/ Plutesc miresme‑mbătătoare/ Scăldate‑n baia de lumini,/ Prinos de suflet și culoare.” (Dansul florilor). Vara înseamnă fericirea câmpurilor în cele patru zări: „E a ‛Nălțării sărbătoare,/ Livada‑n alb fermecător/ Miresmele de dulce floare/ Și le revars‑amețitor.// Se‑nalță rugăciuni în slavă,/ Prin crânguri licăresc lumini,/ Văzduhul aripa‑i suavă/ Dospește‑arome‑n rădăcini.” (În livadă) Toamna înseamnă bogăție, roade, chiar dacă uneori pare a fi pricină a necazurilor, astfel că floarea‑soarelui suferă: „De‑acel morb floarea‑afectată/ Se văzu îngenuncheată./ Fața‑i neagră ca de smoală/ Și‑a scuipat sămânța goală.” (Flagel), murului „tăciuni de mure coapte” îi „ard la subsiori”, iar Măceșul se transfigurează: „Când toamna burnițează,/ Tu împlinit tronezi,/ În plete îți vibrează/ Cereștile monezi.”.
Cu aceeași gingășie se apropie poeta și de vietățile neajutorate, prezentate în Râma rozalie ori în Mica târâtoare, pe care „O strivi fără să știe (...)/ un om grăbit spre casă”, știut fiind „Ce scurt e drumul unei târâtoare”. Dar, așa cum margareta se dovedește arogantă în relația sa cu o plantă în miniatură ce‑i seamănă foarte mult, firavul mușețel „Mărunțel și parfumat” (Margareta și mușețelul), și viermele se va dovedi perfid în relația cu frunza căreia îi cere să‑l protejeze de atacul unei ciori, întrucât: „Ce‑a promis a și uitat/ Și‑a‑nceput cu sârg s‑o roadă,/ Fără milă, pân‛ la coadă.” (Viermele și frunzulița). Șopârla, înfrigurată, își alungă răceala din oase stând la soare, însă mișcarea bruscă a celei ce‑o studiază prin binoclu, pe malul apei, o sperie, obligând‑o s‑o ia la fugă.
În curtea casei, cititorul descoperă păsări al căror comportament amintește de membrii unei familii. Astfel, Lina, sora cea mare probabil, este gâsca după care se iau suratele ei: „Celelalte o imită,/ Până seara lin plutesc,/ Iar când Lina le invită/ Înspre casă o pornesc”, în vreme ce găina este o mamă îngrijorată, nevoită să‑și admonesteze fiul când n‑o ascultă și se răzlețește de ai lui: „– Puișor, puiuțul meu,/ Știe numai Dumnezeu/ Cât te‑am căutat plângând/ Și de tine întrebând./ Ai plecat fără să‑mi spui,/ Parc‑ai fi al nimănui!/ Era gata să te‑neci!.../ Unde, oare,‑ai vrut să pleci?/ Te putea prinde un uli‛,/ Uite‑l, colo, sus în ulmi!/ Și din zbor te ia în cioc,/ Într‑un ceas fără noroc./ Și, atunci, cine‑i de vină?/ Cine plânge prin grădină?” (Dojană) Ruda aristocrată a galinaceelor, păunul, stârnește admirația neîngrădită a poetei: „Ce falnic gât înalță,/ De parcă‑ar vrea să zboare!/ Fermecătoarea‑i coadă,/ Ce dulce încântare!// Culori de pietre scumpe/ I se aprind în pene,/ Povara frumuseții/ Sfios o poart‑alene.// Pe cap o diademă/ – Coroana lui regească –/ O poartă cu mândria/ Aleșilor, firească.” (Fascinație). Emilia Tudose surprinde aceste maiestuoase păsări când „Întind gâturi delicate/ Lungi, subțiri și sidefate,/ Iar păunul, mare crai,/ Coada-și face evantai” (Păunul).
Cele mai realizate portrete semnate de autoare sunt cele centrate pe imaginea unui cățel năzdrăvan. În Hoinarii, facem cunoștință cu „Zvăpăiatul meu hoinar”, care „E un câine cam ștrengar”, ce are un amic de pozne, cu care‑și petrece ziua „Ca doi mici neisprăviți./ Plini de purici și murdari”, iar Pofticiosul e: „Un cățel cârlionțat,/ De tot blocul răsfățat,/ (...) Negru parcă‑i de cenușă,/ Botu‑și plimbă pe sub ușă,/ (...) Foamea parcă‑l năucește,/ Sare, latră și scâncește”. Nici Pechinezul nu e lipsit de personalitate, fiindcă atunci „Când e ora de plimbare,/ Pechinezu‑i numai nerv,/ Tremură de nerăbdare,/ (...) Disperat, îmi dă târcoale,/ Latră, sare, ce mai joc!/ Scheaună prelung și moale,/ De se frânge de mijloc”. Spre deosebire de acești fericiți cu stăpâni ce au grijă de ei, Câinele vagabond „Peste tot e izgonit,/ e flămând și jigărit (...)/ Mort de foame și sărac”. Inimile tuturor au fost însă iremediabil cucerite de Acrobat, un patruped adorabil: „(...) un câine zulufat,/ Cu păr proaspăt coafat.// N‑are‑n lume asemănare,/ Că‑i grozav lui i se pare,/ Își dă ochii peste cap,/ Unde‑i el, alții nu‑ncap.// Poartă șic breton pe frunte,/ În priviri scântei mărunte,/ Chiar și‑n curțile vecine,/ Personaj curtat devine.// (...) Mândru, stând pe coada băț,/ Pe sub gene, cu răsfăț,/ Îi privi pe‑admiratori/ Ca pe niște amatori”.
Dovedind, și de această dată, o sensibilitate aparte, Emilia Tudose realizează, cu ajutorul textelor cuprinse în culegerea Bob de rouă, o configurare grațioasă a universului duioșiei. Cu siguranță poeziile sale îi vor cuceri pe cei mici, dar și pe părinții și bunicii lor. Educatoarelor și învățătoarelor această nouă întreprindere purtând pe copertă numele poetei le poate folosi ca instrument didactic, ajutându‑i pe copii să se apropie mai ușor de flora și fauna patriei.
Lecturând Bobul de rouă al Emiliei Tudose – un delicat șirag de nestemate în vers – facem cu toții un popas în universul duioșiei. Exercițiu absolut necesar în aceste timpuri stând sub semnul mercantilismului, dacă nu dorim să descoperim, cu surprindere, într‑o bună zi, că undeva, pe drum, ne‑am pierdut sufletele...
Voichița Pălăcean‑Vereș